KERTOJAN ERITTELYÄ (lähteinä Käsikirja, Kieli ja tekstit 2, Piste 8). katso myös oman oppikirjan Särmän tiedot aiheesta.
Kertoja tulee tarinassa esille esim. seuraavilla tavoilla:
-kertomalla tapahtumapaikan tai kuvaamalla sitä
-määrittelemällä liikkumista tarinan ajassa
-nimeämällä tarinan henkilöitä
-määrittelemällä tarinan henkilöiden olemusta ja luonnetta
-raportoimalla sellaista, mitä henkilöt eivät ajattele tai sano
-tulkitsemalla ja kommentoimalla kertomaansa tarinaa sekä esittämällä yleistyksiä henkilöistä ja tapahtumista
-puhuttelemalla lukijaa
-Kertojan läsnäolon, havaittavuuden aste vaihtelee, kertojia voi olla yksi tai useampi = moniääninen kertoja
- kertojan asema kerrottuun voi pysyä samana tai kertoja voi vaihtaa asemaansa, tarkkailukulmaansa kerronnan eri vaiheissa = näkökulmatekniikka, fokalisaatio
-kertoja voi selostaa toimintaa; keskittyä tarkkaan kuvailemiseen; siirtyä syrjään, antaa tilaa dialogille
-kertoja voi paljastaa suhtautumisensa kuvattaviin henkilöihin ja tapahtumiin
-kertoja voi paljastaa suhtautumisensa kuvattaviin henkilöihin ja tapahtumiin
-kertoja voi olla osallinen tarinan tapahtumiin, esimerkiksi minäkertoja
-kertoja voi tarkastella tapahtumia ulkopuolelta = tarinanulkoinen kertoja, kaikkitietävä kertoja, osittain kaikkitietävä kertoja
-kertoja voi tuoda itseään esiin, kommentoida = näkyvä kertoja, subjektiivinen kertoja, kommentoiva kertoja (metafiktiivinen)
-kertoja voi selostaa vain ympäristöä ja kuvata henkilöiden tekoja kommentoimatta, olla huomaamaton = näkymätön, häivytetty, objektiivinen kertoja – äärimmilleen vietynä silloin, kun kerronta etenee dialogeina ja henkilöiden luonne tulee esiin vain heidän oman puheensa ja toimintansa kautta
- kertoja voi olla suhteessa kuvattavaansa etäällä, jolloin tekee havaintoja matkan päästä, sivusta
-kertoja voi olla eläytyvä kertoja, joka tulee lähelle kuvattavaansa ja eläytyy tämän ajatusmaailmaan, jopa samaistuen
Luotettava tai epäluotettava kertoja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.