Kun tutkit vuorovaikutustilannetta, erittele seuraavia asioita:
-Taustat: tekstilaji, tekstin nimi, tavoite, kohderyhmä?
-Mikä puhetilanne tai tekstilaji on kyseessä? Aika ja paikka? Keitä on mukana?
-Vuorovaikutus tilanteessa: Millaiset ovat osallistujien suhteet vuorovaikutuksen perusteella? Ketkä puhuvat ja miten, millaista puhetapaa käyttäen? Mikä on sävy ja tunnelma? Miten vastavuoroista viestintä on? Annetaanko palauteta, reagoidaanko? Kunnioitetaanko toista osapuolta? Tehdäänkö yhteistyötä? Miten ennakointi ja mahdollinen ohjailu näkyvät? Mitä rooleja ja statuksia osallistujilla on? (rooleista esimerkkejä oppikirjassa s. 421, esim. empaatikko, narsisti, jääräpää, kriitikko. johtaja, kuuntelija, sivuun jääjä, keventäjä; statuksista esimerkkejä oppikirja s. 422) Mitä nonverbaalinen viestintä kertoo?
-Mitä kulttuuripiirteitä näkyy?
-Painottuuko eetos (puhujan persoona, moraalinen luonne), paatos (tunnevetoaminen, suostuttelu), logos (järkeen vetoaminen, perustelut)?
-Mitä arvoja ja asenteita välittyy?
Jos on kyse yleisölle puhumisesta, mitä oletuksia tehdään yleisöstä?
-Onko vuorovaikutus onnistunutta?
Harjoitus: äidinkielen tekstitaidon koe kevät 2014 tehtävä 2.
https://yle.fi/progressive/fynd/oppiminen/oppiminen.yle.fi/yo-kokeet/tekstitaito_k_2014.pdf
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Mikä on lukutaidon koe?
Katso YTL:n tiedote s. 3 eteenpäin Lukutaidon koetta koskevat määräykset. https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohje...
-
Kontekstit ja intertekstuaalisuus -Erittele tekstin tekstilajipiirteitä. -Erittele tekstin konteksteja ja kohderyhmää. -Miten kohderyhmä ...
-
Kertaa asiat myös oppikirjan avulla. Särmä 65-77 ja 78-79. Jukolan Tekstioppi s. 96. PROOSAN ERITTELYN AVUKSI Erittely kirjoitetaan pr...
-
TEKSTIN TYYLIT (Särmä s. 384-393) Tyylin valintaan vaikuttavat asiat: -aihe -tavoite -tilanne -tekstilaji ja s...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.